Hindustani
To może coś więcej o tańcu KATHAK, który mi sie osobiście bardzo podoba
Sztuka Kathak może zostać zdefiniowana, jako najpiękniejsze stwarzanie ekspresji. Poezja, malarstwo, rzeźba – posiada odmienny rodzaj wyrazistości. Taniec nie może być zdefiniowany jedynie jako poruszanie ciałem, nawiązując do indyjskich estetów. Taniec jest formą rytmicznych czynności ciała, co daje uczucie „rasa” - estetycznej przyjemności wzbogaconej radości życia.
Kathak jest jedną z najstarszych form klasycznej indyjskiej sztuki występu. Ewoluowała ona w czasie i została podzielona na trzy okresy rozwoju: okres świątyni, okres dworski i okres sceny.
Kanthak narodził się z gawędziarstwa – tradycji, która kwitła w świątyniach Indusu i Gangesu. Termin ten pochodzi od słowa „katha” oznaczające „opowieść” - stąd też Kathak pierwotnie oznaczał gawędziarza, opowiadającego w świątyniach mitologiczne historie oraz tańczącego w ekstazie.
Tradycja wywodzi go od mitycznego barda Kathaksa, który żył 2000 lat temu, podróżował od wsi do wsi i zarabiał na życie opowiadaniem legend, tekstów świętych ksiąg i hymnów religijnych, pomagając sobie przy tym tańcem i śpiewem. Słowem kathak nazywa się także ulicznych opowiadaczy bajek na północy Indii.
Prawdopodobnie styl ten jest pochodzenia muzułmańskiego. Bardzo popularny był w czasach mogolskich. Spektakl odbywa się wśród siedzącej dookoła widowni, bez podwyższonej sceny. Tancerz zazwyczaj wykonuje kilka gestów, po czym zastyga na moment w jakiejś pozie, wykonuje znowu kilka gestów i znowu się zatrzymuje. Tło muzyczne tworzy gra na tabli, czasem sarandze. Sam tancerz ma przyczepione do kostek dzwoneczki ghurungi.
Poczynając od świętych tekstów, znanych jako Natya Shastra, rozwój Kathak, jako ekspresywnej formy tańca, szedł od dziedzińców świątynnych po królestwie muzułmańskich i hinduskich królów Indii. Podczas, gdy nabożne aspekty, były przedstawiane w świątyniach, dwory dodały do przekazu tekstowego ornamentykę taneczną.
Kathak, który istnieje współcześnie, może być scharakteryzowany poprzez zawiłe wzory rytmów, wprawiające słuchaczy w zdumienie. Obroty i piruety, połączone z szybką pracą stóp, improwizacją oraz recytacją zgłosek tanecznych, cechują tę formę tańca. Samotny muzyk sarangi kontynuuje granie, zachowując ponadczasowość.
MAHADEV STUTI - To nabożny, inwokacyjny hymn – modlitwa, do Natraj Shiva – boga tańca. Taniec ten rozpoczyna się medytacyjno-duchową nutą, w której energia koncentruje się do wewnątrz tancerza, stopniowo promieniując na zewnątrz, utrzymując stałe tempo narastania.
TEENTALL - Temu układowi towarzyszy stały rytmiczny cykl ze stała liczbą uderzeń – 16. Akompaniuje układowi instrument sarangi znany jako nagma. Pierwsze uderzenie nazwane zostało sam, taniec nim się zaczyna i kończy.
THUMRI - To pieśń o życiu i miłości indyjskiego ludu, stylizowana na rodzaju przedstawienia. Pieśń ta obrazuje w wielu kolorach romans, tęsknotę, separację, połączenie. Jest najbardziej stylizowaną współczesną formą, którą rozwinęli Thumri wokół tańca i abhinaya. Abhinaya była zawsze duszą indyjskiego tańca i teatru, od czasów antycznych. W tzw. angika abhinaya ciało mówi, w satvika abinaya – twarz odtwarza emocje, a w vachika abinaya muzyka i słowa brzmią razem, jako silne narzędzie obrazowania emocji i dramatycznych sytuacji.
TAALTATKAR - Ten taniec to kompozycja radości, z czystej formy rytmu, połączonego z perkusją w rytmicznym cyklu 14 uderzeń, tzw. dhamar. Ten niepowtarzalny dialog pomiędzy tancerzami i perkusją został stworzony w obrębie tradycyjnej szkoły stepowania Jaipur.
MAAND - Maand to ozdobny, pół-klasyczny styl celebrowania miłości, separacji, wojny i legend miłosnych z Rajashtan (szczególnie odważny bohater Dhola i piękna bohaterka Maaru). Piosenka opowiada o Maaru, która cierpliwe czeka na swojego ukochanego, którego nazywa Kesariya Balam. Pisze jego imię na swojej bransoletce i zaprasza go do pustyń Rajasthanu.
CHATURANG - Chaturang to muzyczna i rytmiczna uczta na czterech aspektach indyjskiej muzyki klasycznej. Prezentacja ta, to adaptacja lirycznej literatury o Kriszna i jego kosmicznym tańcu przy dźwiękach fletu.
źródło oraz źródło
Ostatnio edytowany przez milkaja (2008-05-04 23:05:41)
Offline
fajny temat- congratulations
Offline
Wkręca się
Kathak
źródło: trochę Internetu, oraz książki; ,,Aestehetics of Kathak Dance" Sunshil Kumar Saxena, oraz
„India’s Kathak Dance. Past, Present, Future.” Reginald Massey.
Offline
Hindustani
O kathaku już był wątek to pozwoliłam sobie Twój przerzucić do wcześniejszego, żeby się nie dublowały wątki, ale nazwę wątku zmieniłam na Twoją Ładnie ten watek nazwałaś Sumedha.
Offline
Hindustani
świetny taniec
Bardzo podoba mi się filmik który zamieściła Sumedha oraz tytuł wątku
Ciekawe to z tymi strojami, ze zmieniane są po zgaśnięciu reflektorów
"I am the yearning that resides in a woman´s heart... that´s who I am"
Shah Rukh Khan
Offline